Første inntrykket mitt av denne reklamen var at den var grei og ok. Den vekket ikke spesielt mye interesse hos meg, kanskje fordi jeg har sett for mange reklamer om mobiler. Jeg fikk en del positiv inntrykk på grunn av fargene, men jeg må si at den kunne ha vært litt mer fengende. Det vanlige for meg er å skumlese når det gjelder reklamer, så det første jeg gjorde var å lese overskriften. De som har laget denne reklamen vil reklamere for seg selv og for mobilbrukere. Det foregår mest sannsynlig rundt omkring i landet hvor det ligger Tussa firmaer.
Det første øynene mine festet seg på var bildet på reklamen. I dette bildet er det en kvinne som sitter på en stol. Reklamen gjør kanskje folk nysgjerrige når de ser på de beroligende, lyse og tydelige farger. Men min mening er at dette bildet ikke passet sammen med reklamen, siden denne reklamen reklamerer egentlig om mobiler, så den kunne gjerne ha hatt noen bilder om mobiler i stedet. Faktisk så trodde jeg at denne reklamen var om sko eller klær da jeg så bildet. På bunnen av denne reklamen står merket, TUSSA, web siden deres og telefon nummeret. Skriften på denne reklamen er vanlig, den kunne ha hatt bobler eller noe lignende, for å vekke oppmerksomheten. Teksten i denne reklamen er lettlest, rett og slett fordi det ikke er så mye å lese og fordi mottakeren skjønner av seg selv hva det dreier seg om. Setningene er ikke lange og heller ikke korte.
Hele reklamen er på et helt annet språk, (nynorsk, dans eller svensk) og ordene er hverdagslige fordi det er skrevet på fagspråk. Reklamen appellerer mest til fornuft, siden poenget her er å selge mobiler. Det er både åpent argumentasjon og skjult argumentasjon. Åpent argumentasjon fordi vi får vite hvor mye vi kan få i regning og hvor vi kan ringe. Skjult argumentasjon fordi vi ikke kan teste på noe senere. ”Vi gjør det enkelt og greit” er de eneste slagordene. Det som er kjedelig er at det ikke er noe humor, rim og rytme eller gjentakelser i denne reklamen. Fargekontrasten er bra, fordi det er det første en observerer når man titter på reklamen.
Budskapet i reklamen er at flest mottakere skal kjøpe varene deres, i dette tilfelle er det mobiler. I tillegg så er det billig abonnement. Jeg tror ikke det er så mange som vil bli imponert av det fordi det er flere firmaer som har det samme budskapet om den samme varen.
Det som er bra med denne reklamen er at de har med en kort innledning, noen opplysninger om mobilen, en avslutning hvor det er oppslått nettsiden deres, slik at man kan skaffe seg mer informasjon og et bilde som tiltrekker mottakerne. Det som ikke fungerer så bra, har jeg vel nevnt allerede. Jeg synes at denne reklamen var bra laget ved hjelp av de fleste virkemidlene, men den kunne ha vært bedre ;)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar